Hai la Cluj ~Visit CLUJ NAPOCA ~ 


Asezat la incrucisarea unor drumuri de interes national si international, municipiul Cluj-Napoca a constituit in permanenta un centru de atractie turistica, atat datorita monumentelor apartinand trecutului istoric, cat si bogatei activitati cultural-stiintifice favorizata de inestimabile valori gazduite in muzee si biblioteci de rezonanta nationala, de existenta teatrelor dramatice si lirice, cu larga audienta si pe plan international si nu in ultimul rand de existenta Gradinii Botanice – asezamant de notorietate europeana, in incinta careia se afla si un valoros muzeu botanic.

Cazarea turistilor este asigurata printr-o retea formata din 14 hoteluri (2121 locuri), un motel (17 locuri) si doua campinguri (1330 locuri). Pentru a cunoaste mai bine imprejurimile si a strabate mai usor diferite locuri au fost amenajate trasee turistice montane si trasee turistice rutiere.

Se afla in partea centrala a Transilvaniei si se intinde pe o suprafata de 179,5 kmp. Inconjurat pe trei parti de dealuri si coline cu inaltimi intre 500 si 700 m, aspectul lui imbraca forma unei adevarate cetati.

Mare centru cultural, universitar si industrial, Cluj-Napoca se mandreste cu alese contributii la cultura si stiinta romaneasca. Este totodata, si un important centru de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica. La ora actuala, in oras isi desfasoara activitatea 23 de institute de cercetare si filiale cu un personal de inalta calificare.

Municipiul Cluj-Napoca se remarca si ca un centru marcant de cultura prin cele doua teatre dramatice, doua opere, doua teatre de papusi, patru case de cultura, filarmonica, sase muzee, intre care Muzeul National de Istorie a Transilvaniei ce dateaza din secolul al XIX-lea.

Date istorice:
Prima atestare documentara a unei asezari pe teritoriul de astazi al Clujului a fost facuta de geograful grec Claudius Ptolemeu, care a mentionat aici una dintre cele mai insemnate localitati din Dacia romana, cu numele Napuca. La scurt timp dupa cuceririle romane din 101-102 si 105-106, Napuca a fost distrusa[necesita citare], spre a fonda o noua asezare urbana (civitas), Napoca, pe malul drept al raului Samus. Aceasta asezare a fost fondata in anul 124 d.Hr., sub numele de Municipium Aelium Hadrianum Napoca. Dupa retragerea administratiei romane din Dacia, in anul 271 d.Hr., viata urbana odinioara infloritoare avea sa inceteze. Clujul a fost atestat documentar pentru prima data in anul 1167, sub denumirea Castrum Clus.

Dupa incheierea primului razboi mondial si infaptuirea Marii Uniri, Transilvania a intrat in componenta Regatului Romaniei. Municipiul Cluj a fost in continuare resedinta judetului Cluj (interbelic). In 1940, Clujul a revenit sub coroana maghiara prin Dictatul de la Viena. Fortele armate maghiare si germane care controlau orasul au fost respinse de trupele romane si sovietice in octombrie 1944. Prin Tratatul de la Paris din 1947, Clujul a intrat din nou in componenta Romaniei.Dupa 1945, Clujul a intrat in perioada guvernarii comuniste, pana in decembrie 1989. In 1974, autoritatile comuniste schimba numele orasului in Cluj-Napoca. Dupa revolutie, timp de 12 ani, primar a fost politicianul nationalist Gheorghe Funar, cunoscut printr-o serie de proiecte publice menite sa ascunda vederii mostenirea culturala maghiara.

***********************************************************

Cluj Napoca is the residence of Cluj county and lies on a surface of 179,5 square kilometers.Located in the central part of Transylvania, at the confluence of Apuseni Mountains with Somesan Plateau and Transylvanian Plain, the city is placed at the intersection of parallel 46° 46′ N with the meridian 23° 36′ E.It lies on the valleys of Somesul Mic River and Nadas and, through certain extensions, on the secondary valleys of Chintau, Popesti, Popii and Borhanci.

The name of Cluj comes, most likely, from the latin Castrum Clus, used for the first time in the XII-th century in order to name the medieval town fortress from this place.the word Clus means „closed” in latin and it reffers to the hills surrounding the city.A different theory is that of the provenience of the name from the german Klaus or from the word Klause (meaning passage between the mountains or from the dam).

Towards the south-eastern part it occupies the space of the superior terrace from the northern slope of Feleac Hill, being surrounded from three parts by hills with heights between 500 and 825 m.On the southern part, the city is guarded by Feleac Hill, with maximum altitude of 825m, on Magura Salicei peak.On the east side, as a continuation of the city, lies the Someseana Plain and in the north of the city there are Cluj Hills, with peaks like Varful Lombului (684m), Varful Dealului Melcului (617m), Techintau(633m).Towards the west, there is a series of hills, such as Hoia hill (506m), Garbaului Hill (570m), and others. Once outside the city, now inside it, there is the Calvaria Hill and Cetatuia Hill.

Surroundings

The city is surrounded by forests and grasslands. Rare species of plants, such as Venus’s slipper and iris, are found in the two botanical reservations of Cluj-Napoca, Fânatele Clujului and Rezervatia Valea Morii (“Mill Valley Reservation”) Animals such as boars, badgers, foxes, rabbits and squirrels live in nearby forest areas such as Faget and Hoia. The latter forest hosts the Romulus Vuia ethnographical park, with exhibits dating back to 1678. Various people report alien encounters in the Hoia-Baciu forest, large networks of catacombs that connect the old churches of the city, or the presence of a monster in the nearby lake of Tarnita.

There are a large number of castles in the countryside surroundings, constructed by wealthy medieval families living in the city. The most notable of them is the Bontida Bánffy Castle—once known as “the Versailles of Transylvania”—in the nearby village of Bontida, 32 kilometres (20 mi) from the city centre. In 1963, the castle was used as a set for Liviu Ciulei’s film Forest of the Hanged, which won an award at Cannes.There are other castles located in the vicinity of the city; indeed, the castle at Bontida is not even the only one constructed by the Bánffy family. The commune of Gilau features the Wass-Bánffy Castle,while another Bánffy Castle is located in the Rascruci area. In addition, Nicula Monastery, erected during the 18th century, is an important pilgrimage site in northern Transylvania. This monastery houses the renowned wonder-working Madonna of Nicula. The icon is said to have wept between February 15 and March 12, 1669.During this time, nobles, officers, laity and clergy came to see it. At first they were sceptical, looking at it on both sides, but then humbly crossed themselves and returned home petrified by the wonder they had seen.During the feast of the Dormition of the Theotokos (commemorating the death of the Virgin Mary) on August 15, more than 150,000 people from all over the country come to visit the monastery.

Ce putem vizita in Cluj Napoca…. ~ Places you must visit in Cluj Napoca ~

Gradina Botanica ~ The Botanical Garden ~

La ora actuala gradina botanica se întinde pe 14 ha, unde cresc peste 10 000 de plante, cei mai frumosi arbori si plante de pe toate continentele. Aici se mai poate vizita Muzeul botanic cu 6.900 de piese, si tot aici se gaseste si Herbarul Universitatii cu 635.000 coli de herbar cu plante din întreaga lume. Complexul din 6 sere adaposteste plante tropicale si subtropicale.Gradina romana, cunoscuta si sub denumirea de gradina lui Pliniu, dominata de zeita romana Ceres care este încadrata de doua sicrie descoperite în vechiul oras roman Napoca. Aici se gasesc plantele care cresteau în orasele si satele romane.

******************************************************************************************

The garden placed on the southern part of the city was founded by the academic Alexandru Borza in 1920. On a surface of 14 hectares there are living more then 10 000 plants the most beautiful species of all the continents. The garden is crossed by the Gipsy stream. Here was installed the Botanical Museum what includes 6 900 items but here is the herbarium of the university as well what includes over 635 000 plants. The six glasshouses assure adequate conditions to the topical and sub-tropical plants that are living there.

Bastionul, turnul Croitorilor ~ Tailors Bastion, Tower ~

Prima fortificatie a fost construita în secolele XIII-XIV, închizând o suprafata de 7 ha, cu o latura pe Somes. Dezvoltarea orasului a dus la cererea formulata de locuitorii clujeni pentru a ridica un nou zid de aparare.Cererea lor a fost aprobata în anul 1405 de regele Sigismund de Luxemburg. Constructia a fost începuta înainte de 1475, iar cu aceste ziduri suprafata înconjurata a ajuns la 45 ha. Astfel în sec. XV. erau 18 bastioane si turnuri. Fragmentul care se vede si astazi se numeste Bastionul Croitorilor, fiindca a fost întretinut si pazit de breasla croitorilor. În anul 1601 nobilii razvratiti în fata turnului l-au tras în teapa pe Baba Novac, generalul lui Mihai Viteazul. În amintirea acestuia s-a ridicat în 1975 statuia din fata.

********************************************************************************************

Cluj-NapocaThe protective system of the city (included an area of 7ha) was built up in the XIII-XIV century. After with the development of the city the citizens of Cluj applied to king Sigmund for building up a new protective wall.In 1405 they ve already got the assent. The Taylor’s Bastion’s construction began in 1475. When the construction of the second wall finished it had already been protected an area of 45 hectares. It stood 18 bastions and towers on the walls. The part of the fall that can be seen today as well had the name of Taylor’s Bastion as its protection by the tailor’s company. In 1601 the revolted gallantry staked Baba Novac who was the captain of Mihai Viteazul by the body in front of the Bethlen Tower. In memory of this in 1975 was erected an statue.

Biserica Sf.Mihail ~ The St Mihail Church ~

Biserica monumentala a fost construita pe locul vechii capele Sf.Iacob în perioada 1350-1437, în stil gotic. Altarul fost ridicat în jurul anului 1390. Nava are o lungime de 50 m, înaltimea peretilor este de 20 m, iar turnul împreuna cu crucea din turn are o înaltime de 80 m, care este cea mai mare înaltime de turn de biserica din Ardeal.Primul turn al bisericii a ars în anul 1698. În perioada 1742-1744 s-a construit un turn baroc, dar în urma unui trasnet si a unui cutremur trebuia demolat. Turnul actual a fost construit între 1837 si 1862 în stil neogotic. În proiect erau doua turnuri, dar s-a renuntat la aceasta idee.Numeroase restaurari au scos la iveala picturi murale din sec. al XV-lea. Ultima restaurare a bisericii a avut loc între anii 1957-1960.De-a lungul timpului biserica a fost catolica, luterana, reformata, unitariana, iar în 1716 este retrocedata bisericii catolice. Aici au fost investiti în functia de principele arealului János Zsigmod, Bocskai Istvan si Gabor Bethlen.

********************************************************************************************

The monumental gothic Catholic Church was built in place of the former St. Jacob chapel between 1350 and 1437. The altar was built about 1390. The length of the body is of 50 m, the height of the walls of 20 m and the neo-gothic tower together with the cross is 80 m height with this being the highest church-tower of Transylvania.The first tower burned in 1698. In place of it they’ve built a baroque style tower, what had to be battered down after an earthquake and a blasting. The actual tower was built betwen 1837 and 1862. After the original cast it would had two towers but it was built only one.During the restoration works (the last being between 1957 and 1960) there were turned up the XV century wall-paintings. The church was of several confessions in the past.After the confessionist, the reformed and the Unitarian confessions the Catholic Church got back its property in 1716. The Transylvanian sovereigns were inaugurated here: Zsigmond János, István Bocskai and Gábor Bethlen.

Catedrala ortodoxa ~ The Orthodox Cathedral ~

Catedrala a fost construita între 1921-1933 în stil bizantin si românesc. Cladirea este împodobita cu bogate reliefuri cioplite în piatra, pline de fantezie, motive geometrice si florale.Cupola a fost conceputa dupa modelul catedralei Sfânta Sofia. Piata catedralei a fost amenajata în 1993, când a fost înaltata si statuia lui Avram Iancu. Catedrala are o vasta colectie de colectie de arta veche, manuscrise, carti vechi, tiparituri, documente despre istoria bisericeasca, si despre trecutul neamului românesc.

*******************************************************************************************

The cathedral was built between 1921 and 1933, in Romanian and Byzantine style. The building is richly decorated. The reach of fancy embossments represents geometric patterns and flowerings. The chapel follows the Aya Sofia frame work. The square in front of the cathedral was arranged in 1993 then got there the statue of Avram Iancu as well. The church may pride with a mighty reach antique, manuscript, book and Orthodox Church and Romanian history connected document collection.

Statuia lui Matei Corvin ~ The Statue of King MátyásRomânia ~

Matei Corvin, un clujean care a devenit regele Ungariei si a domnit între anii 1458-1490. Fiind un rege drept si de aceea si foarte iubit de supusii sai, dupa moartea sa a dat nastere unui slogan: a murit regele, a murit dreptatea.Localnicii au dorit sa ridice o statuie în amintirea lui, au donat bani, iar sculptorul Janos Fadrusz a realizat statuia, care a fost dezvelita în 1902. Valoarea statuii a fost recunoscuta si de juriul expozitiei mondiale de la Paris din anul 1900, unde sculptorul a câstigat locul I. De atunci regele din bronz înconjurat de oamenii sai de încredere urmareste ce se întâmpla în jurul lui. Oamenii lui, cei patru conducatori de oaste sunt: Magyar Balázs, capitanul Tinutului de Sus, banul croat-slavon, mai târziu principele Ardealului; Kinizsi Pál, învingatorul turcilor, prefect de Timis; Zápolya, Szapolyai István, guvernatorul Sileziei, Vienei si Austriei, prefect de Szepes si Báthori István, voievodul Ardealului. Ei tin în mâna drapelele ale germanilor, turcilor, moldovenilor si cehilor, capturate în bataliile victorioase.

******************************************************************************************
Cluj-NapocaKing Mátyás is a Clujan man who had become king of Hungary and he reigned between 1458 and 1490. He was a just and good king therefore he was loved by his subjects. After his heath it come into being the saying: The king died, the justice died.The Clujans as a sign of their respect wanted to build up a statue to the considerable personality of the city. They’ve raked in money and laid the charge of building up the statue on János Fadrusz that was exposed in 1902. The jury of the Parisian World’s fair placed in 1900 gave to the sculptor the first prize. Since then, the bronze-king has been looking from his horse in the company of his subjects over the happenings.

Muzeul de Arta ~ The Art-Gallery ~

Familia Banffy era singura familie aristocrata din Ardeal pâna în secolul XVIII. Palatul lor din Cluj actualul Muzeu de arta a fost construit între anii 1774 si 1775. Edificiul realizat de arhitectul sibian Johann Eberhardt Blaumann are doua nivele si o fatada frumos decorata.Începând cu 1951, palatul adaposteste Muzeul National de Arta Cluj-Napoca cu un valoros patrimoniu de pictura, grafica si arta decorativa. Astfel în anul 1997 a fost nominalizat la premiul EMYA pentru muzeul european.

*****************************************************************************************

The Bánffy family was the only aristocrat family of Transylvania for the XVIII century. Their Clujan castle the actual Art-Gallery was built by architect Johann Eberhardt Blaumann from Sibiu. The building is two-storied and its facade is beautifully decorated.From 1951 on it has been giving place to the Art-Gallery what has a mighty reach painting, graphics and decorative artistic object collection. So in 1997 it was nominated for the EMYA award of the European museums.

Palatul Justitiei ~ Justice palace ~

Palatul Justitiei a fost construit în perioada 1900-1902 dupa planurile arhitectului Wagner Gyula. Statuia Justitiei se vede pe frontispiciul cladirii dinspre piata.Aici a fost cândva Curtea de Apel. În timpul comunismului a functionat aici Biblioteca Judeteana, dar a fost si Casa de Cultura, facultate, editura. Astazi a mai ramas Biblioteca Judeteana, dar în cladire s-a reîntors Curtea de Apel.

************************************************************************************

Parcul Central ~ The Central Park ~

Parcul Central, este unul dintre principalele spatii verzi din Cluj-Napoca, fondat în anul 1827. Asociatia de Binefacere a Femeilor (Jóltevo Asszonyi Egyesület) a închiriat terenul pentru a înfiinta un loc de recreatie. În 1830, dupa terminarea lucrarilor de amenajare, Parcul Poporului (Népkert) a fost deschis publicului. Din 1860 administrarea parcului a fost preluata de Comisia Parc condusa de contele Imre Mikó.Din 1865 a fost înfiintata Asociatia Parcului (Sétatér-Egylet), care a sapat lacul si a construit pavilionul de muzica. În 1871 Asociatia de Patinaj a închiriat lacul. Între 1896?1897 s-a construit pavilionul de patinaj si chioscul cu frumoasa fântâna, proiectate de Lajos Pákey. Pavilionul de patinaj este amplasat pe insula lacului, iar lacul înghetat a functionat drept patinoar pâna la începutul anilor 90.În chiosc a functionat un restaurant si o berarie, foarte populare în rândul clujenilor. Edilii de dupa 1990 se tot gândesc la restaurarea cladirii, dar deocamdata nu s-a concretizat nimic.

**********************************************************************************

Casa Matei Corvin ~ The Birth-Place of King Mátyás ~

În aceasta cladire gotica a obisnuit sa stea Szilágyi Erzsébet, sotia lui Iancu de Hunedoara, când venea la Cluj. Asa s-a întâmplat ca la 23 februarie 1443 aici a nascut un baietel, care la vârsta de 17 ani a fost ales regele Ungariei. Este cea mai veche casa de locuit a orasului. În urma numeroaselor transformari, numai pe fatada se mai vad elementele renascentiste. Dea lungul timpului a fost muzeul Uniunii Carpati din Ardeal, Muzeul National de Istorie si Relicve, Colegiul Moricz Zsigmond, Institutul de arte plastice sectia maghiara, iar astazi gazduieste Institutul de arte plastice Ion Andreescu.

********************************************************************************

The wife of János Hunyadi, Erzsébeth Szilágyi housed in this house all the time she came to Cluj. She gave birth at 23 February 1443 to her son here as well, who 17 years later was elected to be the king of Hungary. From then on the gothic building had done naturally with several reconstructions. Today only the façade keeps the original eying. The oldest storied building of Cluj gives place to the Ioan Andreescu Art-Academy.

Vivariul ~ Vivarium ~

Vivariul este de fapt o gradina zoologica în miniatura, locuri special amenajate pentru cresterea în mediul lor natural a unor animale mici. Se gaseste la demisolul Institutului de Zoologie, sub Muzeul de Zoologie. Expozitia permanenta cuprinde în jur de 60 specii de reptile, pesti, micromamifere si pasari. Vivariul asteapta vizitatorii cu mai multe specii interesante de animale.Dintre acestea amintim : Vipera pufaitoare, Boa curcubeu, Gekko leopard, Varanul de Nil, Chinchila, Testoasa dobrogeana, Cameleon, Salamandra etc. Vivariul este un loc îndragit de studentii facultatii, de cercetatorii în domeniu, dar are si un rol de educare a elevilor, în vederea cunoasterii si ocrotirii animalelor autohtone. Totodata ofera, asistenta de specialitate pentru speciile de reptile sau pasari bolnave, accidentate si poate gazdui animale de companie de talie mica în cazurile când stapânii sunt plecati din localitate pe perioada concediului.

***********************************************************************************

Vivarium is actually a zoo garden.

Belis-Fantanele ~ Belis-Fantanele village ~

Comuna Belis din judetul Cluj este recunoscuta prin prezentarea habitatului deosebit (intre 1000 metrii si 1300 m altitudine), prin traseele turistice montane din zona, prin simplitatea satelor ce alcatuiesc comuna si prin existenta lacului de acumulare Fantanele-Belis ce se intinde pe o lungime de circa 27 km.

Crearea imensului luciu de apa de circa 900ha a fost posibila prin transmutarea locatiei satului Belis la circa 3 km, unde se afla azi. Intreaga memorie a locului si povestile lui extraordinare sunt pastrate intre zidurile unei biserici aflata pe fundul barajului de acumulare Belis-Fantanele. Uneori, atunci cand lacul scade, se zaresc zidurile bisericii.
Belisul se afla la o distanta de 27 km de orasul Huedin, la 77 km de municipiul Cluj-Napoca si la 133 km de municipiul Oradea.

***********************************************************************************

Belis village from Cluj County is particularly renowned for the presentation of the special habitat (between 1000 and 1300 meters altitude), the mountain tourist trails in the area, the simplicity of the villages that make up the settlement and through the the existance of Fantanele-Belis lake that stretches over a length of about 27 km.

The creation of the huge body of water of about 900 ha was possible by transmuting the location of Belis settlement about 3 km, where it is today.The entire memory of the place and the stories are kept between the great walls of a church located on the bottom of the reservoir dam-Fantanele Belis. Sometimes, when the lake falls, you can see the walls of the church.

This slideshow requires JavaScript.

2 comments on “Hai la Cluj ~Visit CLUJ NAPOCA ~ 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s